Tenkeskriving

Tenkeskriving

Jeg tenker når jeg skriver. Noen ganger tenker jeg bedre gjennom å skrive, hvis jeg bare lar fingrene løpe over tastaturet, eller pennen gli over arket (ja, jeg gjør begge deler!) så hender det støtt og stadig at jeg kommer et skritt videre i tankeprosessen. Det finnes metoder for dette, og den jeg bruker med pedkursdeltakere og som jeg lærer bort til våre forelesere, er en forenklet og forkortet variant av “Femavsnittsmetoden” til Karl Henrik Flyum.

Hvordan gjør jeg det?
Jeg bruker to trinn og hensikten er å gi meg som foreleser en kjapp oversikt over studentenes førforståelse. Jeg ber deltakerne/studentene finne fram pc eller penn og papir og skrive uten stopp i to minutter om et gitt tema. Etter to minutter sier jeg stopp og ber de formulere en setning: Det jeg egentlig mener er … Denne setningen er det som deles med klassen. Enten skal den deles med sidemannen, en mindre gruppe eller vi tar en runde. Et alternativ jeg ofte bruker på pedkurs er at den skrives inn på Todaysmeet, i en kanal jeg har opprettet på forhånd. Da får deltakerne lære seg et nytt verktøy samtidig og jeg kan lese setningene mens de kommer inn.

Hva bruker jeg det til?
Når jeg har lest alle setningene har jeg en ganske god forståelse av deltakernes førforståelse av temaet vi skal igang med. Det de viser å ha en god forståelse for, bruker jeg ikke noe mer tid på. Det jeg syns mangler og kommer lite fram i setningene, er det jeg bruker mer tid for og sørger for å skape aha-opplevelser om. På den måten får deltakerne utvidet sin forståelse av begrepet eller temaet.

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There is 1 comment for this article