Pedagogisk forskning viser..

Pedagogisk forskning viser..

Hvordan står det til med kunnskapen om den pedagogiske forskningen? Husker du hvor lenge den påstår at vi klarer å konsentrere oss, eller hva den sier om hva vi lærer mest av? Vi har laget noen nettsider som oppsummerer noe av den pedagogiske forskningen, og håper at det kan fungere som et oppslagsverk, og en inspirasjon til å lete og lese videre, og til å i større grad gå til forskningen når vi skal planlegge undervisning.

Denne uka har jeg for første gang “forelest” for to store klasser med studenter (rundt 120 studenter i hver) om hva det vil si å være student og hvilke studiestrategier man kan bruke. I planleggingen av kurset har jeg brukt det jeg vet om at det er vanskelig å konsentrere seg mer enn 15-20 minutter av gangen (og jeg blir rastløs etter å ha hørt min egen stemme i 5 min, så da må jeg ha litt interaksjon). Jeg vet også at aktivitet skaper læring, så jeg har lagt inn aktiviteter jevnlig i undervisningen, både for å holde oppe konsentrasjonen, og for at studentene skal huske mer av forelesningen min etterpå. En av aktivitetene jeg hadde lagt inn var at de skulle fortelle sidemannen hva de hadde lært til nå og hva de kom til å bruke av tipsene i egen undervisning.

Det har vært utrolig morsomt å se resultatene av det jeg har lært av pedagogisk forskning prøvd ut i praksis! Det har vært gøy å undervise, gøy å få interaksjon og aktivitet fra studentene. Begge studentgruppene har også fått prøvd seg på å være aktive i store klasser, og jeg håper at det gjør det enklere for dem å være aktiv i fagene også.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There are 2 comments for this article
  1. Rita Li at 12:02

    Hei
    Takk for mye god informasjon!
    Hyperkoblingen til nettsider finnes ikke lengre. Kan jeg finne den et annet sted?
    Vh Rita

    • ingercarin at 13:20

      Hei, du har helt rett, vi har flytta nettsidene uten å oppdatere bloggposten. Nå skal lenka fungere! Tusen takk 🙂

      Inger

Leave a Reply