Nytt semester, nye muligheter!

Nytt semester, nye muligheter!

Den siste uka har det blitt lite blogging og oppdateringer på Facebook-siden vår. Det er flere grunner til det, men spesielt det at jeg har brukt mye av tiden min i og rundt klasserommet med foreleserne våre. Og for en knall uke det har vært! Flere av våre forelesere tar i bruk nye metoder for å aktivisere studentene våre dette semesteret. De skal jobbe med klikkere, bildetjenester, ordsky og blogging.

Dette er kanskje noe av det aller morsomste jeg gjør på jobb. Å gå inn og jobbe sammen med underviserne når de ønsker å ta i bruk teknologi i undervisningen. Å være tilstede i auditoriet å se hvordan nye ideer blir tatt imot av studentene, og hva det gjør med interaksjon, aktivitet og læring. Det er utrolig lærerikt, og også utfordrende, fordi teknologi i klasserommet sjelden kommer med en garanti om at det virker når du står i situasjonen. Plutselig kommer ikke ordene i ordskyen til syne på nettsiden, eller filmen du ville vise kommer ikke når du klikker på den i PowerPointen. Jeg tror dessverre at man ikke kan garantere seg mot problemer, men man kan forberede seg på hvordan man kan takle det når det skjer. Det er du som foreleser som selv velger hvordan du vil forholde deg til “teknisk feil”, og som må stå i det og fortelle studentene at det sånt kan skje.

Jeg jobber som IT-pedagog, men allikevel skjer det tekniske problemer når jeg holder kurs eller en presentasjon. Min tilnærming er å ta det med et smil, og ha en plan B for hva jeg gjør hvis ting ikke går helt som jeg hadde tenkt. Det er en av mine styrker, som gjør det lettere for meg å prøve ut nye ting. Og det er min andre tanke når det nå går mot helg, hva er dine styrker som underviser og foreleser? Og hvilke digitale verktøy kan forsterke din pedagogikk i forhold til styrkene? Kan det være en god innfallsvinkel til fremtidig rådgivning og samtaler om bruk av IT i undervisningen? Hva tenker du som leser?

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Leave a Reply