Når har vi nådd målet?

Når har vi nådd målet?

Det drar seg til med alt som skal skje før jul, og nå har det vært seminar om Learning analytics hos Senter for IKT i utdanningen, presentasjon av LMSet Canvas på Gardermoen og imorgen og fredag arrangerer vi Harvard case-kurs her på BI, og jeg har henda fulle med logistikken. Alt handler om metoder for å få studentene våre til å lære mer. “Improving student learning”, uansett om det ved hjelp av avanserte algoritmer, nye måter å jobbe sammen på nett eller ved å bruke andre metoder i klasserommet.

Det krever at vi som kompetansesenter følger med, men det krever også at den enkelte foreleser med ujevne mellomrom må stille seg spørsmålet om det er måter å gjøre endringer til det bedre på. Og så kan man jo spørre seg om det er noen endestasjon, om det er en optimal måte å organisere læring på, som gjør at nå er det slutt, nå trenger vi ikke endre oss mer. Kan vi anskaffe et læringssystem, som støtter med learning analytics, og ha det i mange år, eller vil det blir utdatert? Vil det alltid være behov for å gjøre noe annet? Eller vil vi på et tidspunkt være fornøyde? Hvordan ser hverdagen for deg ut den dagen du er fornøyd med hvordan det er i høyere utdanning? Hvis vi hadde caseundervisning i hvert klasserom, adaptiv læring a la Kahn Academy som studentene brukte for å lære det grunnleggende og et LMS hvor det var mulig med peer assessment – ville det være tilstrekkelig? Kunne vi lent oss tilbake da?

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Leave a Reply