MOOC den nye vinen?

MOOC den nye vinen?

Jada, vi har skrevet om MOOC her før. Men vin har vi ikke skrevet så mye om tidligere… Begrepet «Den nye vinen» er mest kjent fra Ari Behn som høylytt proklamerte dette fra balkongen til Theatercafeen. Men det er vel det vi har hørt proklamert fra de «digitale balkongene» om MOOC også? «Nå er revolusjonen her!»

Undertegnede deltok på en konferanse,CETIS 2014 , i juni, hvor keynote Audrey Watters tok for seg litt historikk i forbindelse med e-læring og den teknologiske utviklingen (og «disser» Salman Khan, grunnlegger av Khan Academy, for sin mer enkle historiefortelling…). Audrey Watters vil ikke la seg beruse av «den nye vinen», men peker på at MOOC heller er snakk om gammelt nytt, og at man prøver å helle «ny vin i gamle skinnsekker». Det er sjelden noen suksess…

Hun trekker frem eksempler på tidligere nettleveranser av kurs. Her i Norge kan det være relevant å trekke frem rapporten «Nyvinninger og utfordringer – pedagogisk utviklingsarbeid i nettskolene» av min tidligere kollega Torunn Gjelsvik. Der ser vi, som også Audrey Watters påpeker, at fjernundervisning ikke er nytt, men kan føres tilbake til 1914 i Norge. BI har selv drevet med elektronisk fjernundervisning siden 1989. BI Nettstudier er dermed 25 år gammelt. En fin årgangsvin det!

I sitt foredrag peker hun også på kostnadene ved å levere nettkurs, før som nå. For en skole som BI, som lever av at studentene betaler for undervisningen, så kan ikke jeg se at vi bør gi bort våre kurs gratis. Audrey lister også opp hvor mye man har investert i MOOC-plattformer som Coursera, og hvordan de nå desperat prøver å finne måter å tjene dette inn igjen på. Eksempelet med United Kingdom e-University (UkeU) som hun viser til er veldig godt. Den britiske stat spyttet inn ca 700 millioner norske kroner i 2000 for å lage en plattform for et digitalt universitet. Løsningen ble lagt ned i 2004. Denne spilte vinen er ikke noe man hører mye om i dag…

Audrey Watters har også noen gode poenger om dagens LMSer. Hvordan de lukker brukerne inne i sin verden, forholder seg i liten grad til det materialet som ligger ut på det vi kaller internett…. Ja, det er faktisk mulig å lære noe av det som ligger på «internett» også, man må ikke være innelukket i et LMS! Jeg tror det er bedre måter å lære på en det dagens LMSer viser oss. Derfor har jeg liten tro på at MOOCer som bare er en dårlig skygge av gode e-læringskurs er fremtiden. De vinsekkene vil sprekke! Men jeg har fremdeles tro på at teknologi kan skape bedre læring i fremtiden, vi må bare finne frem til nye vinsekker!

Hvis jeg skal anbefale en Youtube-video du skal se i sommer om dette temaet så må det være denne til Audrey Watters! God sommer!

 

Her er video av presentasjonen:

 

Her er slidesene til presentasjonen:

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

ICT-advicer, BI Norwegian Business School, LearningLab

Leave a Reply