Metaanalyse – online, blended, klasserom

Metaanalyse – online, blended, klasserom

Ok, jeg innrømmer det, denne studien er kanskje litt gått ut på dato. Men snu det på hodet, allerede i 2013, i en metaanalyse basert på empiriske studier 1996-2008, så fant Means og co at blended learning gir bedre læring enn utelukkende klasseromsbasert undervisning. Nysgjerrig nå?

De var ganske nøye på å bare inkludere empiriske studier hvor studentene ble tilfeldig plassert i eksperiment- eller kontrollsettingen, eller hvor kvasieksperimentet var kontrollert. De ville også bare ha med studier hvor man målte læring, ikke studentenes opplevelser av læring.

Rene nettkurs kom bittelitt bedre ut enn ren klasseromsundervisning, mens blended learning skåra best. I tillegg ga det bedre læringsutbytte når det som skjedde på nett enten var ren instruksjon, eller samarbeid mellom studenter. Studenter som jobbet på egenhånd på nett fikk ikke bedre læringsutbytte. Det tredje funnet deres var at læringsutbyttet ble bare bedre ved å inkludere nettelementer, hvis man også gjorde endringer i innhold/metode når aktivitetene ble flytta fra klasserommet til nettet. Her er et fint sitat:

The meta-analysis findings do not support simply putting an existing course online, but they do support redesigning instruction to incorporate additional learning opportunities online while retaining elements of face-to-face instruction. (p.36)

Vet du om noen fine metastudier som er litt nyere enn dette? Legg gjerne igjen lenke i kommentarfeltet.

Referanse

Means, B., Toyama, Y., Murphy, R. O. B. E. R. T., & Baki, M. (2013). The effectiveness of online and blended learning: A meta-analysis of the empirical literature. Teachers College Record, 115(3), 1-47.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Leave a Reply