Læring gjennom utfordringer er morsomt!

Læring gjennom utfordringer er morsomt!

Mens alle andre har starta høstsemesteret så er jeg fremdeles hjemme. Grunnen er en 11 uker gammel valp som nå ligger fornøyd og sover. Snart 4 uker med et lite vesen som prøver å finne ut av verden har gjort at jeg har reflektert endel over Seymour Paperts påstand om at læring bør være “hard fun”. Oversatt til norsk kan man kanskje si at læring kan være veldig morsomt når oppgaven som skal løses er akkurat passe vanskelig. Både i vanskelighetsgrad og i hvilken type oppgave som skal løses.

Hjemme med Issi ser jeg det i hvilken iver hun har og hvor lenge hun lar seg engasjere i en enkelt oppgave. Har jeg gjort oppgaven for enkel eller for vanskelig så blir hun enten fort ferdig og spiser opp godisen uten å ha lært noe, eller hun gir opp fordi hun ikke får det til. Er det akkurat passe vanskelig kan hun holde på i flere minutter for å få ut godisen, selv om hun bare er 11 uker og strengt tatt ikke har noe særlig lang oppmerksomhet ennå. For meg er det gøy å tenke ut det riktige nivået av utfordrende, er jeg heldig rekker jeg en kaffekopp mens jeg ser henne finne ut hva hun skal gjøre.

Nå er det en lang vei fra valper til studenter, og heldigvis for det. Men samtidig er det et par lærdommer vi kan ta med oss når vi skal gå løs på høstens oppgaver. Studenter trenger også å være engasjert i læringsaktivitetene, og helst bør oppgaven være akkurat passe vanskelig samtidig som den er interessant nok til at den blir motiverende i seg selv, og kanskje klarer vi til og med å skape noen flyt-opplevelser? 

 

Godt høstsemester!

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Leave a Reply