Et inspirerende læringsrom – også digitalt?

Et inspirerende læringsrom – også digitalt?

Det digitale byggetRektor ved Handelshøyskolen BI, Tom Colbjørnsen, blogget 24. februar om det flotte bygget vi har i Nydalen. Det inspirerte meg til å reflekter litt over det digitale læringsmiljøet også. For kan man ikke bruke de samme tankene som man har om et fysisk bygg om et “digitalt bygg” –  en “digital flate” som inspirerer studentene til å lære? Jeg tok meg frihet til fritt å skrive om blogginnlegget til rektor til å handle om den digitale arbeidsflaten istedenfor BI-bygget. Her er resultatet (endringene er uthevet):

Men BI er en skole. Da er den digitale arbeidsflaten og dets designutforming en svært viktig del av selve læringsmiljøet, av måten kunnskap formidles og kommuniseres på. Derfor ønsker vi å ha full styring med hvordan den digitale flaten utformes, driftes og brukes.

Løsningen er åpen, og det er lett å kommunisere og navigere seg i alle slags retninger. Når man navigerer seg rundt i BI-løsningen kan man nesten kjenne på kroppen hvordan kunnskap utveksles og utvikles. Jeg må innrømme jeg ikke alltid skjønner hvordan man kan konsentrere seg om faget i det sydende livet læringsplattformen har. Men det kan man åpenbart!

Man skal heller ikke undervurdere designets betydning. En tidsriktig, vakker og godt vedlikeholdt læringsplattform skaper stolthet over å høre til der, det bygger felles identitet rundt studiene, og det skaper et inntrykk av at ting er på stell. Det er viktig utad: Når løsningen er godt vedlikeholdt tenker de fleste at også resten er bra.

Les hele blogginnlegget slik det orginalt er skrevet her:
http://www.bi.no/om-bi/Organisasjon/Rektors-side/Rektorsblogg/Dates/2014/02/til-byggets-pris/

Kan BIs neste store prosjekt bli å heve opplevelsen og læringen for studentene også digitalt?

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

ICT-advicer, BI Norwegian Business School, LearningLab

Leave a Reply