Inne i Tors hode etter inspirasjonsdagen på BI….

Inne i Tors hode etter inspirasjonsdagen på BI….

Onsdag (1. juni) var jeg tidlig oppe, godt forberedt og klar til å holde et innlegg om ”Effektiv bruk av Itslearning i store klasser” til kolleger og andre interesserte på Inspirasjonsdagen 2011 her på Handelshøyskolen BI. Dette med store klasser er i og for seg ikke det viktigste. Alle som er opptatt av undervisning har for lengst erkjent at de digitale verktøyene og kanalene er kommet for å bli, det er mer et spørsmål om hvordan – enn hvorfor!

I forkant hadde jeg tenkt både på brukermedvirkning fra salen samt å gi de fremmøtte et innblikk i hvordan jeg bruker stemmen, bevegelse og humor som hjelpemidler i monologen med studentene, tre filmsmakebiter samt et stort antall bilder skulle framvises. I etterkant er jeg den første til å innrømme at jeg skulle ha tatt meg tid til å finne ut hvor det ville vært mulig å spare tid – men, gjort er gjort og spist er spist osv. Jeg med andre ord ikke helt fornøyd – men, slik skal det kanskje være, da alt, alltid kan bli bedre!

Presentasjonsverktøyet som jeg eksperimenterte med heter PREZI og kan lastes ned mot en liten neve dollar fra prezi.com. Verktøyet er spennende, men kan på ingen måte erstatte den langt mer faste strukturen til Power Point. Jeg deltar gjerne i alle tenkelige meningsutvekslinger, her eller andre steder om dette…. Bare gi et lite pip.

Så, til hva som er effektiv bruk av Itslearning i store klasser?

1. Du er sjefen og jo tydeligere jo bedre! Derfor må du forberede deg, planlegge og sikre at du vet hva du skal (herunder opprett et testkurs, se Teachers Toolbox)

2. Du må gi av deg selv (for å kunne få/høste etc)

3. Humor er en mulighet for både skape dialog men virker også motiverende

4. Ha en oppdatert kursforside – men finn BALANSEN! Er du i tvil – spør!

5. Min erfaring er at studentene gjerne deler sin mening – men igjen, ikke plag de med noe de kan oppfatte som mas og unødvendig tidsbruk, vi forventer at de respekterer vår tid – da må vi gjøre det samme!

6. Bestem deg for hva slags ”åpningstid” og hvilke kanaler som skal gjelde for deg:
a. E-post, responsnivå og frekvens
b. Diskusjonsforum? responsnivå og frekvens, oppfordre til studentmoderatorer? Premiering?
c. I fjor inviterte jeg studentene til å møte meg i fellesarealet, tidlig om morgenen, et par ganger mot slutten av semesteret, ikke mange møtte opp – men jeg opplevde at jeg fikk uforholdsmessig mye positive tilbakemeldinger på dette ”tilbudet” om å møte meg til en prat rundt kaffekoppen mellom 08-09… For ikke å snakke om at jeg på en enkel måte fikk snakket med en del engasjerte studenter om emner som var vanskeligere enn andre….

7. Tanker om neste semester (som jeg måtte hoppe over), i sommer skal jeg tenke gjennom og bestemme meg om jeg skal:
a. Legge ut alt forelesningsmateriell ut ved kursoppstart
b. Åpne egne mapper for studenter som vil dele innhold, notater, filer, lenker som de mener kan supplere undervisningsmateriellet (”Susan” viser ”Robert”, selv om det er lite presist og kanskje helt feil å kategorisere på denne måten hos oss – så er det et utgangspunkt)
c. Eksperimentere mer med humor og FAG, der det siste er det viktigste – og jeg (håper og) tror studentene vet at jeg forventer at de jobber med faget mitt, selvsagt det viktigste faget de noen gang kommer til å ha!
d. Arbeide mer med film og levende innhold, som treningsverktøy, sekvensiering og tester

Så til slutt, om det skulle være noen tvil, jeg er veldig glad i (formidlings)jobben min. Og selv om jeg er på sporet av en balanse mellom LMS og formidling som fungerer for meg – så ønsker jeg at alle skal tro på sin egen stil – og ikke tvile på at alt kan gjøres bedre, i auditoriet, i dialog med studentene og selvsagt på læringsplattformen. Skulle du lure på noe – så ta gjerne kontakt, her i form av en kommentar – eller epost: tor.haugnes@bi.no

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Tor Haugnes er ansatt som høyskolelektor på Handelshøyskolen BI. I tillegg er han engasjert av BI LearningLab for å bistå med opplæring og deling av beste praksis i bruk av IKT og undervisning. Har du spørsmål eller kommentarer - ta kontakt med tor.haugnes@bi.no

There are 2 comments for this article
  1. Ragnvald Sannes at 10:35

    Morsom kommentar om bruken av Prezi. Jeg har selv sett litt på det uten å bruke det “live”, og observert både mer og mindre vellykkede presentasjoner med Prezi. Jeg vil kategorisere det som en mellomting mellom å organisere en presentasjon i en MindMap og Powerpoint hvilket krever mye av den som skal bruke det. Om man lykkes gir det fleksibilitet sammenlignet med Powerpoint, om man ikke lykkes mangler den linjære strukturen man får i en Powerpoint. Selv bruker jeg ofte MindMap for min disposisjon og notater, men sjelden viser jeg den til studentene. Prezi er kanskje et godt kompromiss, men hvor mye arbeid krever det?

    • Tor Haugnes at 20:39

      Godt spørsmål Ragnvald. Denne presentasjonen tok litt av og jeg brukte kanskje tre fire timer på smått og stort. Jeg har ikke tatt i bruk Prezi i undervisningen ennå… men kanskje en dag….

Leave a Reply