Hva med å slutte å bruke ordet digitalt?

Hva med å slutte å bruke ordet digitalt?

Jeg hører stadig begrepet “digitalt” på jobben. Ikke rart; alt er jo digitalt i dag. Strømmen i huset ditt er digital, telefonen er digital, vaskemaskinen er digital, bilen er digital. Alt dette uten at du tenker over det. Men når det kommer til læringsverktøy da blir “digitalt” et skremselsord. “Hjelp jeg må jobbe digitalt!!”

Og så har mange den illusjonen at bare vi venter til alle de som jobber med læringsverktøy i dag er borte (les: døde) så vil alt ordne seg. Nå vokser nemlig de “Digital Natives” opp! Men vent et øyeblikk der – jeg er jo VHS-natives (for det må vel kalles det når jeg er vokst opp med VHS-maskinen?). Burde ikke jeg da “rule” verden??

Mitt problem er at VHS-maskinen ikke lenger er i bruk… På samme måte kommer nok ikke iPad til å være i bruk om 20 år… og dermed hjelper det ikke at morgendagens medarbeidere kan den teknologien….

Så hva er løsningen?

Mange kommer med det geniale forslaget; la noen andre gjøre jobben så slipper jeg å streve med dette jeg ikke kan veldig godt. Tror du virkelig at det å la noen andre kjøre bilen for deg gjør deg flink til å kjøre bil?

Jeg har heller ikke hørt noen si at “vi må få spesialister til å lukke opp dørene for oss – det er jo så mye teknologi i døren”… Hvorfor ikke det? Jo fordi det er enkelt; holde kortet foran leseren og så åpner døra seg.

Så mine to påstander er:
1. De ansatte må bruke læringsverktøy for å lære seg det, og kunne anvende teknologien i undervisningen.
2. Verktøyene må være så enkle at det oppleves naturlig å bruke teknologien.

Eller er det andre problemer jeg har glemt? Eller noen bedre løsninger? Buk kommentarfeltet under!

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

ICT-advicer, BI Norwegian Business School, LearningLab

Leave a Reply