Hva jeg ønsker av BIs forlag

Hva jeg ønsker av BIs forlag

Hvor lang tid tar det å utgi en bok? Og hva kan man egentlig forvente av et forlag? Når skal vi forandre på det?

Av: Christian Rangen, Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Stavanger

Forrige uke fant jeg meg selv i en engasjerende diskusjon med mine kollegaer på BI Stavanger. Temaet var “hvor lang tid tar det å gi ut en bok?”. En kollega beklaget seg at hun – igjen – måtte redigere et manus hun forlengst var ferdig med. En av mine mer erfarne kollegaer kunne fortelle at det rutinemessig tok 12 til 15 måneder fra hans arbeid var ferdig til boken var ute i hyllene.

Begrepet “utgått modell” bare sang mellom veggene. En av mine yngre kollegaer, knapt 43, kunne fortelle at hans siste bok tok kun fire måneder. En av mine andre kolleager fortalte at han satt med et bokprosjekt, men visste ikke helt hvor han skulle henvende seg. Han visste bare at tradisjonelle forlag ikke vekket hans begeistring.

Etter diskusjonen ble jeg sittende og tenke. Hvorfor har vi ikke et eget forlag? Vi er jo på vei til å bli Europas største Handelshøyskole. Det er klart BI må ha eget forlag. Hvis Harvard har sitt,  Harvard Business Press, så må jo BI ha sitt forlag.

Så her følger hva jeg ønsker av BIs forlag:

1. Design tenkning

De fleste bøker har for mange ord. Rett og slett. For å gjøre bøkene attraktive – og læringen sterkere må vi tenke design og opplevelse. Bøkene skal innby og innvitere. Bøkene skal friste og lokke. Når man løfter dem opp skal man få lyst til å bli i dem. De skal innby. Friste. Lokke. Dette krever profesjonelle designere. Ikke bare design på forsiden, men design tenking gjennom hele boken.

Design. Et eksempel på design thinking i en akademisk bok er den fantastiske suksessen “The Business Model Generation” (2010).  Utgitt av Alexander Osterwalder (PhD) og Yves Pigneur (Professor, HEC Lausanne ), designet av Alan Smith, boken har solgt 170.000+ kopier. Til en snittpris på ca. 25 dollar.  Samtidig er  50 prosent av boken lagt ut gratis på Internett. Etter mine personlige estimat vil boken omsette for ca. 40 – 50 millioner kroner. For en fagbok. Og ja, den utgis i 19 språk i 2011………

BIs forlag må ha Norges mest spennende designere på teamet. Disse kan være fast ansatt eller freelance. Det betyr mindre. Det viktige er at de kan snu et 400 siders bokmanus til en visuell opplevelse for leserne.

2. Et forlag med globale ambisjoner

Skal vi være en ledende Europeisk Handelshøyskole trenger vi også et forlag som hjelper oss gjøre det i praksis. Utgivelser på flere språk bør være en selvfølge. Aktivt arbeid mot institusjoner i emerging markets som Kina, India, Brasil og Sør-Afrika ville vært spennende. Et forlag som bygger blogger, deltar i sosiale medier og bruker den digitale plattform til å nå et globalt publikum. Det ønsker jeg meg fra BIs forlag.

3. E-bøker

Den norske e-bok debatten er en fadese. Mens utenlandske selskap fosser forbi oss, jobber den norske bransjen for å beskytte og bevare dagens struktur – tiltross for at alle vet at den står for fall. Med et lite land og høy grad av konsentrert makt, hadde Norge vært et perfekt test marked for digitale bøker. Ikke bokskya og andre uferdige løsninger, men virkelige satsninger. Norge kunne vært verdens ledende land på e-bøker – om vi bare ville.

BIs forlag må ta den rollen Norske forlag ikke maktet. Verdens ledende forlag for akademiske e-bøker. Dette betyr en komplett e-bok strategi som overgår alt som finnes i dag. Dette vil selvfølgelig oppleves som utfordrende, ja kanskje vanskelig for noen. Men noen må gå først, det kan like gjerne være oss.

Og ja, sosiale medier er selvfølgelig fullt integrert i boken. Studenter verden over kan delta i diskusjonen via Twitter, blog, Facebook og Linkedin. Det er en selvfølge.

4. iPad apps

En bok utgis aldri alene. Enhver bok følges av iPad app, Android app eller andre skreddersydde software løsninger.  Fra mattematikk til strategi og markedsføring. Det finnes i dag et begrenset antall Apps for høyere utdannelse. Men det er ingen grunn til at det skal forbli slik.

BIs forlag ville besitte kompetansen til å utvikle lærings apps som går hånd i hånd med bøkene de utgir. Osterwalder og Pigneur har utviklet app’en “Business model toolkit”. Etter noen måneder har den omsatt for 180.000,- Gi den tre år, så blir det spennende. Om  fire til fem år bør dette være standard. Alle bøker må ha en app. 

5. Slidesets – direkte til Slidehare

I dag bruker forelesere over hele BI unødvendig tid på å scanne, tegne eller bygge sine egne varianter av modeller som står i bøkene. Dette kunne vært unngått med et enkelt offisielt slideset som fulgte hver bok. Under teorien om åpen innovasjon og filosofien til Creative Commons, kan disse legges rett ut på en åpen Slideshare.net side. Her kan både studenter, forelesere og samfunnet forøvrig ta del i kunnskapen.

BIs forlag vil derfor ha designere som utvikler skreddersydde slideset til hver eneste utgivelse. Dette er ikke så krevende som det høres ut, for hvert grafiske element, hver modell, hver tabell flyttes direkte fra bokmanuset til PPT.-formattet. Enkelt. Ryddig. Effektivt.

6. Videoklipp

Videoklippet “Drive: The surprising truth about what motivates us” har satt en ny standard for bruk av videoklipp i undervisning. Sett av over 6,9 millioner, klippet oppsummerer bred  forskning på ti minutter. Ikke bare det, men klippet vekker like stor begeistring og forståelse hos 1. års studenter som erfarne ledere. Bare i løpet av siste par måneder har klippet dukket opp hos professorer ved BI, Dells globale innovasjonsdirektør og trivselscoacher i Rogaland. 

TED er en annen metode for bruk av video. Inviter alle forelesere til å holde korte, intensive foredrag på maks 20 minutters varighet. Legg disse ut åpent på Internett. Apples iTunes har i dag 800 universitet og 350.000 videoklipp og foredrag.

BIs forlag kan nok lære noe av dette. Video utviklet fra bøkene. Det ønsker jeg meg.

7. Kapitler, ikke bare bøker

Bevegelsen mot digitale læringplattformer vil åpne for nye muligheter. Det er ingen grunn til at studentene skal sitte på store bøker de ikke har behov for. Straks e-boken blir lansert, vil det være mulig å kjøpe bøker ett og ett kapittel om gangen. Det er klart. 

Kjøp det du trenger. Ikke alt du ikke vil ha. Et kapittel, takk.

8. Cases, ikke bare bøker

Case metoden er bredt anvendt ved ledende Handelshøyskoler verden over. Ved BI har vi fortsatt et stykke å gå. Gjennom Harvard Business Press kan vi i dag bestille cases og teaching notes. Alt levert digitalt.

Det er på tide BI satte fokus på det samme. Gode cases bør belønnes. Gode cases bør benyttes. Gode cases bør gjøres tilgjengelige til både studenter og hele klasser. Alle bøker bør suppleres med cases. Gode cases.

Det ønsker jeg meg av BIs forlag.

Dette er min ønskeliste fra BIs forlag. Hva er første steg?

 

Christian Rangen (twitter: @engageinnovate)
Høyskolelektor
BI Stavanger

Christian skriver i dag på sin fjerde bok. Med planer om å utgi på eget forlag.

#thereshouldbeabetterway

Kilder:
Christensen, Clayton M. Og Eyring, Henry P. (2011) The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside Out. Jossey-Bass

Christensen, Clayton M., Johnson, Mark W. Og Horn, Michael B (2008)
Disrupting class how disruptive innovation will change the way the world learns. McGraw-Hill

Harvard Business Press
http://hbr.org/
 
Harvard Business Press Multimedia
http://hbr.org/multimedia
 
Ted: Ideas Worth Spreading
http://www.ted.com/
 
Drive: the surprising  thruth about what motivates us.
http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc
 
#bmgen: The Story of a Bestselling Management Book
http://www.slideshare.net/Alex.Osterwalder/bmgen-the-story-of-a-bestselling-management-book
 
#bmgen: Talk with Steve Blank at true ventures
http://www.slideshare.net/Alex.Osterwalder/talk-with-steve-blank-at-true-ventures

Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There are 7 comments for this article
  1. Pingback: Hva jeg ønsker av BIs forlag | Engage // Innovate's Blog
  2. Anonym at 18:25

    Kan godt forstå at det kan produseres bøker svært kjapt hvis kvaliteten ikke blir bedre enn et eksemplar fra BI jeg har brukt i 2. klasse i år. Det er ganske mange direkte feil i boka.  Når semesteret er ferdig og jeg har fått karakter i faget går boka til Oslo med mine rettinger inkludert. Kanskje jeg får refusjon. Tatt i betraktning at boka har 3 forfattere skulle man tro at kvalitetssjekken var en vesentlig del av prosjektet.. Sikkert mye å tjene på å skrifte ut skolebøkene fra år til år. Dette prosjektet ser det ut til gikk litt fort fra 2010 til 2011…

    • Trude Ravndal at 16:36

      Er nettopp ferdig med 2. klasse på BI og hadde også en bok som har samme karakteristika som den du refererer til. 3 forfattere fra BI med en drøss med både ordfeil og interne referansefeil. Tro om det er den samme? Jeg tenkte samme tanken: få en karakter og sende boka inn med mine rettinger. Har jeg gjort det? NIKS. Men synd at et slik viktig fag skal lide av elementære feil som irriterer!

  3. Martin H. Andresen at 13:23

    Jeg liker ideene dine og jeg mener dette må inn i en framtidig formidlingsmodell fra BI. Men jeg er likevel usikker på om å etablere et forlag er løsningen som vil møte BIs framtidige behov. Et forlag er bare en formidlingskanal som tilrettelegger for spredning av informasjon. Det står lite eller ingenting i forslagene over om hvordan samhandling skal bidra til lærning. En framtidig forlagsmodell bør ha kapasistet til å hente inn diskusjoner og tilbakemeldinger og bygge dette inn i pensum. Produksjonstiden for utgivelser må ned, uten tvil. Jeg tror bokutgivelser i iterasjoner vil gjøre en større tjeneste for de akademiske miljøer. Slik som du i dag kjøper deg programtjenester til din PC, er store deler av verdien framtidige oppdateringer av innhold og funksjon. Et framtidig forlag bør løsrive seg fra kanal og heller tenke som et formidlingssenter for akademisk innhold.

  4. Christian Rangen at 14:48

    BI2020 nærmer seg….. I mellomtiden har norsk bokbransje en debatt gående i Dagens Næringsliv (09.10.2012 og 10.10.2012) som viser at bransjen spiller forsvar og blokkerer den utviklingen som kommer. Eller mer presist, burde ha kommet. 
    Ønsker BI å være en global aktør er det på høy tid å løsrive seg fra middelmådige norske forlag. Man må utvikle det selv i stedet. 

    I går fikk jeg høstens nyhetsbrev fra Harvard Business School Press. Her finner jeg blant annet en meny av ca. 40 nye undervisningscases. Klare til bruk. Klare til nedlatning. Etter få minutter har jeg hentet ned undervisningscase innen strategi, markedsføring og innovasjon. Noen av dem med 10 siders lecture notes og anbefalt undervisningsplan. 
    Dette er fantastisk. Det er også trist. Det triste er at BI burde og kunne gjort det samme. Det triste er at det er lettere for meg å få tak i undervisningmateriell produsert i Spania, Singapore eller Boston, enn det er fra Oslo eller Bergen. 

     Det er også muligheter. Muligheter for å utvikle BIs forlag. Det bør begynne i dag.

    Anbefalt til alle forelesere og nysjerrige studenter: 
    http://hbsp.harvard.edu/he-main/resources/documents/web-files/M11708_TMN_Fall_2012.pdf#page=4

  5. Trude Ravndal at 16:52

    En kommentar på e-bok-problematikken. Ja – for en BI-student så er det rimelig irriterende å oppdage hvor lite som er tilgjengelig elektronisk. Til og med “eldre” faglitteratur fra 2001 (BI Professor Reve, Et konkurransedyktig Norge) finnes ikke tilgjengelig elektronisk. Når man sitter og skriver oppgave har man lite tålmod å vente til eksemplaret du er ute etter skal bli ledig på et bibliotek i Trondheim!

    Av og til sier jeg tusen takk til ulovligheter. Fant noen på et universitet i USA som hadde piratkopiert og lagt ut hele Freeman, E. R. 1984. A Stakeholder Approach. Etter utallige søk i BIs databaser ga jeg opp å finne denne lovlig elektronisk. Det handler om effektiv kunnskapsdeling.

  6. Tone M Nygaard at 22:45

    Helt enig ang. rask revitalisering av BI forlag. En overordnet strategi og koordinering vil gjøre vår publiseringsvirksomhet mer enhetlig og profesjonell. Vi bør selv forvalte det gullet vi sitter på.
    Ved BI Nettstudier har vi publisert digitale studieguider siden 2010. Denne høsten prøver vi ut et nytt publiseringssystem med gode søkemuligheter, markerings- og notatfunksjon, innebygde kontrolloppgaver (med ett svar riktig) og integrerte videoer. Løsningen skal utvides med kommentering, deling og ordlistefunksjon. Så e-bøker gis ut av BI forlag idag. Men utgivelsene våre kommer fra forskjellige avdelinger, hvor vi sitter med egne ideer og rutiner på hver vår tue. En samordnet forlagvirksomhet vil kunne samle ressursene og kompetansen vi har på området, og den tror jeg totalt sett er på et bra nivå.

Leave a Reply