En foreleser på hjul

En foreleser på hjul

Espens dobbeltgjenger

Espen Andersen med sløyfe ruller seg bortover gangene. Foto: tversover.som

 

Foreleser Espen Andersen har nylig skaffet seg en Double fra Double Robotics. Enkelt forklart er det en iPad på hjul som fungerer som en robot. Personen som styrer roboten sitter foran et webkamera slik at ansiktet vises på iPaden, og kan se den retningen roboten ser. Den styres via en iOS-app eller en Chrome-nettleser, og beveges ved hjelp av piltaster opp og ned, fram og tilbake og høyre og venstre. Roboten er enkel å bruke, men ifølge Espen byr den på noen tekniske utfordringer. Les Espens blogg der han forteller om sitt første møte med dobbeltgjengeren sin.


LearningLab fikk besøk av Espen Andersen og Rolv Petter Amdam i lunsjen.

Hvorfor Double?

Er det ikke godt nok med Skype, FaceTime eller andre videokonferanser? Det som skiller Double fra lignende interaktive verktøy, er mobilitet. Via roboten kan en kollega være «fysisk» tilstede i møterommet eller i gangene. Foreleseren kan gi studentveiledning hjemmefra. Kollegaer trenger ikke å samle seg i et møterom – roboten kan besøke dem på kontoret.

Foto: handelshoyskolenbi, Instagram

Espen kjører gjennom biblioteket på BI. Foto: handelshoyskolenbi, Instagram

Disruptive education

Det er fremdeles noe nytt og spennende med en robot. Noen ser på det som framtidig tenkning, andre synes det er rart. At en foreleser veileder en student via en iPad på hjul kan virke forstyrrende og distraherende. Men man er også mer tilgjengelig og nytenkende. Dersom en foreleser ikke har mulighet til å være fysisk tilstede på skolen, kan han eller hun via en robot, et nettverk og et webkamera møte studentene likevel. Espen har erfart noen tekniske utfordringer med å bruke roboten, men synes det er moro å teste ut mulighetene.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Leave a Reply