Dukketeater som ”teaser” – lærer studentene mer?

Dukketeater som ”teaser” – lærer studentene mer?

Høyskolelektor Tor Haugnes ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering har høsten 2011 gjennomført – og evaluert – sitt noe originale fingerdukkeeksperiment.  Haugnes underviser i kurset ”Bedriften” som gjennomføres ved alle BIs høyskoler og i den forbindelse har han laget et knippe såkalte ”snar-filmer” produsert ved hjelp av fingerdukker fra IKEA, en iPhone og en porsjon fantasi. Snarfilmene har fått navnet BIKEA-tales.

Filmene er enkle, spontane episoder hvor dukkeførerens (altså Tor Haugnes’s) intensjon har vært å  inspirere studentene til å engasjeres i  faget utover selve pensumbøkene, til å få en dypere motivasjon for å lære mer og gjerne respondere på de små teaserne gjennom å lage egne ”svar” på samme format !  Det siste viste seg å være vanskelig å oppnå, men det er nok heller ingen overraskelse, mener Tor Haugnes. ”Bedriften” gjennomføres i store klasser, fra 150 og opp til 600 studenter.  Å forvente at førsteklassinger setter på web-kameraet, eller på annet vis illustrerer sentrale momenter i pensum, på egenhånd, er i følge Haugnes ikke så sannsynlig, så her innrømmer han at han var litt vel ambisiøs på studentenes vegne. På de to andre punktene har Haugnes imidlertid fått bekreftet at undervisingsaktiviteten hadde noe for seg.

For det første indikerer visningstallene at mange har sett episodene.  Filmene er publisert som lukkede visninger, det vil si du må ha nettadressen for å kunne se, og per 30.11 er det 865 visninger av den første episoden der ”muppet-næringsministeren”  møter på en ikke helt ukjent BI-studine.  Interesserte finner alle BIKEA-tales filmene her,: http://torhaugnes.wordpress.com/bikea-tales/

Gjennom å spørre studentene på Itslearning har Tor Haugnes fått mange kvalitative tilbakemeldinger (over 200). På den ene siden har han har fått et titalls kommentarer av typen: “Dette ga meg ingen ting”, “forstod ikke hva dette var”, ”syntes de hadde lite for seg” og “var vel mer et morsomt innslag en til nytte“.

Og slike kommentarer hører med når en prøver nye veier. Haugnes poengterer at han imidlertid ikke hadde noen intensjoner om at dette skal oppleves som nyttig for alle, men heller et håp om å engasjere mange studenter.  De positive tilbakemeldingene har da også kommet i mengder, under følger noen eksempler:

  • Jeg mener de var god underholdning, og dannet en større interesse for å lese og følge med i faget. Den rent pedagogiske verdien er vel heler usikker, men jeg mener de hjalp med å danne en større interesse for faget.
  • Ja, det gir tankevekkere. 
  • Morsomme! Får en til å tenke.
  • Sett alle sammen og syntes de fungerer meget bra som en brainteaser til emnene som blir presentert. Tror faktisk aldri noen kan si at de blir for gamle for fingerdukker, spesielt da de har et budskap med seg. 
  • Mennesker elsker stereotypier. Det triste er at de stemmer så godt.
    Den psykologiske profilen til Tor må sies å være noe tvilsom… men; keep up the good work!
    nb: Inkassoselskapet Gribb var en suksess =)
  • Veldig bra!! God humor, og kanskje en tankevekker, stimulerer til resonnement rundt temaet. Og ser enda en morsom side av en veldig spesiell foreleser..
  • De fungerte som en morsom avveksling fra den vanlige forelesningsundervisningen/puggingen av pensum. I tillegg er det motiverende for egen arbeidsinnsats når en faglærer gjør en innsats av det slaget; legger ned tid og tanker i noe som for mange ville virket unødvendig og bortkastet tid.
  • Veldig morsomt og veldig bra! Trenger man et avbrekk og en god latter er disse filmene å anbefale på det varmeste
  • Morsommme og noe irriterende. De har bidratt til nysgjerrighet og at jeg har googlet temaene mer.
  • Synes de var morsomme, og fikk meg til å jobbe mer med faget! Dette har noe for seg:)

For Tor Haugnes er disse uttalelsene en bekreftelse på det han håpet på da han satt og fiklet med Iphonen og fingerdukkene i sommer.

Evalueringene må tolkes som enkeltpersoners subjektive tilbakemeldinger, likevel mener Haugnes at det gir han en trygghet på at FAGLIG HUMOR fungerer som en brekkstang for et økt studentengasjement.  Om læringsutbytte har økt gjenstår å se.

Les mer om dette på bloggen ”En høyskolelektors bekjennelse” http://torhaugnes.wordpress.com

Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There is 1 comment for this article