Blended learning

Blended learning

Dagens oppfordring: skriv din forståelse av hva blended learning er i kommentarfeltet! Og gjerne også andre du har hørt!

Blended learning er nemlig et slikt fint begrep som er sånn passe presist, men også upresist nok til at hver og en kan legge det man vil inn i det. Hvis alle andre er som meg, så mistenker jeg at hver og en legger inn en kjepphest eller tre i sin definisjon (les: forståelse) av begrepet.

Jeg pleier å presentere denne definisjonen:

Blended learning is understood as the use of both online activities and face-to-face activities in a course. It can be simply adding online elements to a course, replacing lectures with online elements or planning the course from scratch, including both online and face-to-face activities where it is suitable (Alammary, Sheard, & Carbone, 2014).

Men så er jo kjepphesten min aktiv læring. Så da er jeg jo pån igjen. Med aktiv læring-trekanten til Dee Fink, og sier at blended learning handler om å bruke litt mindre tid i klasserommet til å formidle kunnskap og litt mer tid til aktivitet og refleksjon over det man har lært. Og det er jo ikke en del av definisjonen. Men det er så utrolig praktisk å kunne putte inn min kjepphest inn i det rådende begrepet. Da er det jo mulig å få gjennomslag for det jeg mener er god pedagogikk og som skaper god læring (og i min lesning av forskning, så er det til og med grunnlag for å si det!).

Så hva er løsningen? Det får bli en annen bloggpost. Nå ville jeg bare reflektere litt over utfordringen. Og din utfordring – husker du den? Skriv inn din forståelse av blended learning i kommentarfeltet nedenfor!

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Leave a Reply